ساخت ویدئو: تجربیات مادرانه از نی نی سایت
ساخت ویدیو، از ویدیوهای آموزشی گرفته تا خاطرات خانوادگی، این روزها خیلی محبوب شده. در این پست، خلاصهای از تجربیات مامانهای نی نی سایتی در این زمینه رو براتون جمعآوری کردم. امیدوارم به کارتون بیاد!

این تجربیات حاصل جستجو در تاپیکهای مختلف نی نی سایته و نکات مهم و کاربردی در مورد ساخت ویدیو رو شامل میشه:
- ✅
نورپردازی:
نور طبیعی بهترین گزینه است، اما اگه نور کافی ندارید، از رینگ لایت یا سافت باکس استفاده کنید. - ✅
صدا:
میکروفون خوب خیلی مهمه. اگه میکروفون حرفهای ندارید، سعی کنید توی یه جای ساکت ضبط کنید. - ✅
تدوین:
نرمافزارهای زیادی برای تدوین ویدیو وجود داره، از جمله Adobe Premiere Pro، Final Cut Pro و Filmora. - ✅
موسیقی:
از موسیقیهای بدون کپی رایت استفاده کنید. سایتهایی مثل یوتیوب Audio Library و Bensound منابع خوبی هستند. - ✅
محتوا:
قبل از شروع فیلمبرداری، یه برنامه یا سناریو داشته باشید. - ✅
تجهیزات:
برای شروع لازم نیست کلی تجهیزات گرون بخرید. با یه گوشی موبایل و یه سه پایه هم میشه ویدیوهای خوبی ساخت. - ✅
خلاقیت:
از خلاقیتتون استفاده کنید و ویدیوهای منحصر به فرد خودتون رو بسازید. - ✅
تمرین:
هر چی بیشتر تمرین کنید، ویدیوهای بهتری میسازید. - ✅
صبر:
ساخت ویدیو زمانبره، پس صبور باشید. - ✅
کامنتها:
به کامنتها و بازخوردهای بینندگان توجه کنید و سعی کنید ازشون یاد بگیرید. - ✅
کاور ویدیو:
یه کاور جذاب برای ویدئوتون انتخاب کنید تا بینندهها رو جذب کنه. - ✅
عنوان ویدیو:
یه عنوان جذاب و مرتبط با محتوای ویدیو انتخاب کنید. - ✅
هشتگها:
از هشتگهای مرتبط با محتوای ویدیو استفاده کنید تا ویدئوتون بیشتر دیده بشه. - ✅
پشتکار:
ناامید نشید و به ساخت ویدیو ادامه بدید.
خیلی از مامانها در نی نی سایت تاکید داشتن که اول کار نباید خیلی سخت گرفت و با امکانات موجود شروع کرد. مهم اینه که شروع کنید!
خیلیها معتقد بودن که بهترین راه یادگیری، دیدن ویدیوهای آموزشی و الگوبرداری از ویدیوهای حرفهایه.
ساخت ویدیو: گنجینهای از تجربیات نی نی سایتیها
1. نورپردازی: کلید طلایی کیفیت
خیلی از نی نی سایتیها تاکید داشتن که نور خوب، حتی با گوشی معمولی هم میتونه ویدئوی قابل قبولی تولید کنه. پس سرمایه گذاری روی یک رینگ لایت یا بهرهگیری از نور طبیعی رو جدی بگیرید. خانم الف گفته بود: “اوایل فکر میکردم دوربین خیلی مهمه، ولی بعد فهمیدم نورپردازی حرف اول رو میزنه! با یه رینگ لایت ساده، ویدئوهام خیلی بهتر شدن. “آقای ب هم توصیه کرده بود: “اگه نور طبیعی دارید، حتما ازش استفاده کنید. بهترین نور برای ویدیو همینه. “بهترین زمان برای بهرهگیری از نور طبیعی، صبح زود یا عصر هنگام است. رنگ نور هم مهمه. نورهای خیلی زرد یا خیلی آبی، تصویر رو مصنوعی نشون میدن. سعی کنید نور به صورت یکنواخت روی سوژه بتابه. از نورهای مستقیم و شدید خودداری کنید.
2. صدا: واضح و رسا
هیچ چیز به اندازه صدای بد، بیننده رو فراری نمیده. حتی اگه تصویرتون عالی باشه، صدای ضعیف یا پر از نویز، ویدئوتون رو خراب میکنه. خانم ج گفته بود: “یه بار یه ویدیو ساختم، تصویرش خیلی خوب بود ولی چون صداش بد بود، کسی نگاه نکرد. “آقای د پیشنهاد داده بود: “میکروفون یقه ای بخرید. قیمتش مناسبه و کیفیت صدا رو خیلی بهتر میکنه. “اگر میکروفون ندارید، سعی کنید در یک محیط ساکت ضبط کنید. از ضبط کردن در محیط های پر سر و صدا مثل خیابان خودداری کنید. فاصله مناسب بین دهان و میکروفون را رعایت کنید. از نرم افزارهای حذف نویز برای بهبود کیفیت صدا استفاده کنید.
3. تجهیزات: لازم اما نه ضروری
خیلی ها فکر میکنن برای ساخت ویدئوی خوب، باید کلی تجهیزات گرون قیمت بخرن. اما نی نی سایتی ها ثابت کردن که با حداقل امکانات هم میشه کارهای خوبی انجام داد. خانم ه گفته بود: “من با گوشی خودم ویدیو میگیرم و ادیت میکنم. مهم اینه که ایده داشته باشید و خلاق باشید. “آقای و توصیه کرده بود: “اگه تازه شروع کردید، لازم نیست کلی پول خرج کنید. یه سه پایه و یه میکروفون یقه ای کافیه. “میکروفون یقه ای کیفیت صدا را بهبود می بخشد. به جای خرید تجهیزات گران قیمت، میتوانید از تجهیزات دست دوم استفاده کنید.
4. تدوین: صبور باشید
تدوین ویدیو میتونه زمان بر و حوصله سر بر باشه. اما یه تدوین خوب، میتونه ویدئوی شما رو حرفه ای تر نشون بده. خانم ز گفته بود: “اوایل از تدوین خیلی میترسیدم، ولی بعد کم کم یاد گرفتم و الان دیگه خیلی برام لذت بخشه. “آقای ط پیشنهاد داده بود: “از نرم افزارهای ساده مثل Filmora یا CapCut استفاده کنید. کار باهاشون خیلی آسونه. “برای شروع، از آموزش های آنلاین استفاده کنید. به تدریج با ابزارها و تکنیک های مختلف آشنا خواهید شد. موسیقی متن مناسب میتواند به جذابیت ویدیو بیافزاید. از جلوه های ویژه و ترانزیشن ها به میزان مناسب استفاده کنید.
5. ایده پردازی: خلاق باشید
قبل از اینکه شروع به فیلمبرداری کنید، یه ایده خوب داشته باشید. ویدئوی شما باید یه پیامی داشته باشه و برای بیننده جذاب باشه. خانم ی گفته بود: “من همیشه قبل از اینکه ویدیو بسازم، کلی فکر میکنم که چی میخوام بگم و چطوری میخوام بگم. “آقای ک توصیه کرده بود: “از موضوعات روز الهام بگیرید. ویدیوهایی که به مسائل روز مربوط میشن، بیشتر دیده میشن. “به مخاطبان خود فکر کنید و ویدئویی بسازید که برای آنها جذاب باشد. میتوانید از ویدیوهای دیگران الهام بگیرید، اما سعی کنید ایده های خود را به آن اضافه کنید. قبل از شروع فیلمبرداری، یک فیلمنامه یا طرح کلی تهیه کنید. از نظرات دیگران برای بهبود ایده های خود استفاده کنید.
6. سناریو: ساختار داشته باشید
یه سناریوی خوب، به شما کمک میکنه که ویدئوتون رو ساختار بدید و از پراکنده گویی جلوگیری کنید. خانم ل گفته بود: “من اوایل بدون سناریو فیلم میگرفتم و آخرش یه ویدئوی بی سر و ته از آب در میومد. ولی الان حتما قبلش یه سناریو مینویسم. “آقای م پیشنهاد داده بود: “سناریو لازم نیست خیلی مفصل باشه. یه خلاصه از موضوعات و ترتیب اونها کافیه. “سناریو به شما کمک می کند تا زمان ویدیو را مدیریت کنید. سناریو به شما کمک می کند تا از فراموش کردن نکات مهم جلوگیری کنید. سناریو به شما کمک می کند تا ویدئویی منسجم و جذاب بسازید. در سناریو، زمان تقریبی هر بخش را مشخص کنید.
7. مخاطب شناسی: برای چه کسی میسازید؟
قبل از ساخت ویدیو، مشخص کنید که مخاطب شما چه کسانیه. این به شما کمک میکنه که محتوا و سبک ویدئوتون رو متناسب با اونها انتخاب کنید. خانم ن گفته بود: “من برای بچه ها ویدیو میسازم، برای همین سعی میکنم از رنگ های شاد و موسیقی های کودکانه استفاده کنم. “آقای س توصیه کرده بود: “اگه برای متخصصین ویدیو میسازید، باید از اصطلاحات تخصصی استفاده کنید و محتوای دقیق و علمی ارائه بدید. “سن، جنسیت، علایق و نیازهای مخاطبان خود را در نظر بگیرید. از زبان و لحنی استفاده کنید که برای مخاطبان شما قابل فهم باشد. محتوایی ارائه دهید که برای مخاطبان شما مفید و ارزشمند باشد. از نظرات مخاطبان برای بهبود ویدیوهای بعدی خود استفاده کنید.
8. تمرین: حرفه ای تر شوید
هر چقدر بیشتر تمرین کنید، مهارتتون در ساخت ویدیو بیشتر میشه. از اشتباه کردن نترسید و از تجربیاتتون درس بگیرید. خانم ع گفته بود: “من اوایل خیلی خجالت میکشیدم جلوی دوربین حرف بزنم، ولی بعد با تمرین تونستم بر ترسم غلبه کنم. “آقای ف پیشنهاد داده بود: “ویدیوهای خودتون رو ببینید و سعی کنید ایراداتتون رو پیدا کنید. از دیگران هم بازخورد بگیرید. “هر روز یا هر هفته یک ویدیو بسازید. از تکنیک های مختلف فیلمبرداری و تدوین استفاده کنید. در کلاس های آموزشی یا کارگاه های تخصصی شرکت کنید. با دیگر ویدیو سازان تعامل داشته باشید و از تجربیات آنها استفاده کنید.
9. صبر و حوصله: ناامید نشوید
ساخت ویدئوی خوب زمان میبره. اگه نتیجه دلخواه رو نگرفتید، ناامید نشید و به تلاشتون ادامه بدید. خانم ق گفته بود: “من خیلی وقت ها از ساخت ویدیو خسته میشدم، ولی بعد دوباره انگیزه پیدا میکردم و ادامه میدادم. “آقای ر توصیه کرده بود: “به خودتون زمان بدید تا مهارت هاتون رو تقویت کنید. هیچ کس از اول حرفه ای نبوده. “اهداف واقع بینانه تعیین کنید. پیشرفت های خود را جشن بگیرید. از اشتباهات خود درس بگیرید. به دنبال انگیزه های جدید باشید.
10. برندسازی: خودتان باشید
سعی کنید ویدیوهای شما یه هویت مشخص داشته باشن و بیننده بتونه شما رو از بقیه تشخیص بده. این به شما کمک میکنه که یه برند شخصی قوی بسازید. خانم ش گفته بود: “من سعی میکنم همیشه یه سبک خاصی رو تو ویدئوهام رعایت کنم. اینجوری بیننده ها منو میشناسن. “آقای ت پیشنهاد داده بود: “یه لوگو یا یه معرفی کوتاه برای ویدئوهاتون درست کنید. اینجوری حرفه ای تر به نظر میرسید. “از رنگ ها، فونت ها و موسیقی های مشابه در ویدیوهای خود استفاده کنید. از لحن و زبانی استفاده کنید که مختص شما باشد. محتوایی ارائه دهید که با ارزش ها و اهداف شما همخوانی داشته باشد. با مخاطبان خود تعامل داشته باشید و به نظرات آنها احترام بگذارید.
11. انتشار: کجا و چگونه؟
انتخاب پلتفرم مناسب برای انتشار ویدیو، خیلی مهمه. هر پلتفرم مخاطبین خاص خودش رو داره. خانم ث گفته بود: “من ویدئوهام رو هم تو یوتیوب میذارم هم تو اینستاگرام. یوتیوب برای ویدیوهای بلند مناسب تره و اینستاگرام برای ویدیوهای کوتاه. “آقای ص توصیه کرده بود: “قبل از انتشار، یه تبلیغ خوب برای ویدئوتون درست کنید. اینجوری بیشتر دیده میشه. “توضیحات دقیق و جذابی برای ویدیو خود بنویسید. از کلمات کلیدی مرتبط با موضوع ویدیو استفاده کنید. با دیگران در پلتفرم های مختلف تعامل داشته باشید. از تبلیغات پولی برای افزایش بازدید ویدیو استفاده کنید.
12. تعامل: پاسخگو باشید
به نظرات و سوالات بیننده ها پاسخ بدید.این به شما کمک میکنه که با اونها ارتباط برقرار کنید و وفاداریشون رو جلب کنید.خانم ض گفته بود: “من همیشه سعی میکنم به کامنت ها جواب بدم و با بیننده هام ارتباط برقرار کنم.اینجوری احساس میکنم که یه جامعه دارم.“آقای ظ پیشنهاد داده بود: “اگه کسی سوالی پرسید که جوابش رو نمیدونید، با صداقت بگید که نمیدونید و سعی کنید جوابش رو پیدا کنید.“به انتقادات سازنده توجه کنید.از نظرات مخاطبان برای بهبود ویدیوهای بعدی خود استفاده کنید.مسابقات و چالش هایی را برای مخاطبان خود برگزار کنید.
از مخاطبان خود تشکر کنید.انتخاب نسبت تصویر مناسب، به پلتفرمی که ویدیو را در آن منتشر می کنید بستگی دارد.اینستاگرام برای ویدیوهای عمودی مناسب است و یوتیوب برای ویدیوهای افقی.خانم چ گفته بود: “من اوایل همیشه ویدیوهای افقی میگرفتم و بعد فهمیدم که تو اینستاگرام خوب دیده نمیشن.“آقای غ پیشنهاد داده بود: “میتونید یه ویدیو رو هم به صورت عمودی و هم به صورت افقی ادیت کنید و تو پلتفرم های مختلف منتشر کنید.“قبل از شروع فیلمبرداری، به نسبت تصویر مورد نظر خود فکر کنید.از نرم افزارهای تدوین ویدیو برای تغییر نسبت تصویر استفاده کنید.
از قاب بندی مناسب برای هر نسبت تصویر استفاده کنید.
14. خلاقیت در تدوین: فراتر از برش و چسباندن
تدوین فقط برش و چسباندن نیست. با بهرهگیری از تکنیک های مختلف تدوین می تونید ویدیو رو جذاب تر و پویاتر کنید. خانم پ گفته بود: “من از افکت های صوتی و تصویری برای جذاب تر کردن ویدئوهام استفاده میکنم. “آقای ژ پیشنهاد داده بود: “میتونید از انیمیشن های ساده برای توضیح مفاهیم پیچیده استفاده کنید. “از موسیقی متن مناسب برای ایجاد حس و حال مناسب استفاده کنید. از ترانزیشن های خلاقانه برای انتقال بین صحنه ها استفاده کنید. از متن و زیرنویس برای توضیح مفاهیم مهم استفاده کنید. از فیلترهای رنگی برای ایجاد جلوه های بصری خاص استفاده کنید.
15. کپی رایت: مراقب باشید!
بهرهگیری از محتوای دارای کپی رایت، می تونه مشکلات قانونی ایجاد کنه. قبل از بهرهگیری از موسیقی، تصاویر یا ویدیوهای دیگران، حتما مجوز بگیرید. خانم گ گفته بود: “من یه بار یه آهنگ تو ویدئوم گذاشتم و بعد یوتیوب ویدئوم رو حذف کرد. “آقای ف پیشنهاد داده بود: “میتونید از سایت هایی که موسیقی رایگان ارائه میدن استفاده کنید. “از تصاویر و ویدیوهای بدون کپی رایت استفاده کنید. در صورت بهرهگیری از محتوای دارای کپی رایت، حتما به منبع آن اشاره کنید. از نرم افزارهای تشخیص کپی رایت برای بررسی ویدیو خود استفاده کنید. در صورت دریافت اخطار کپی رایت، سریعا ویدیو را حذف یا ویرایش کنید.
16. بازاریابی ویدئویی: دیده شوید
ساخت ویدیو کافی نیست. باید ویدئوتون رو بازاریابی کنید تا دیده بشه. از شبکه های اجتماعی و تبلیغات برای این کار استفاده کنید. خانم خ گفته بود: “من ویدئوهام رو تو اینستاگرام تبلیغ میکنم و بازدیدشون خیلی بیشتر شده. “آقای ح پیشنهاد داده بود: “میتونید با اینفلوئنسرها همکاری کنید تا ویدئوتون رو تبلیغ کنن. “از هشتگ های مرتبط با موضوع ویدیو استفاده کنید. ویدیو خود را در گروه ها و انجمن های مرتبط به اشتراک بگذارید. با دیگران در شبکه های اجتماعی تعامل داشته باشید. از تبلیغات پولی برای افزایش بازدید ویدیو استفاده کنید.







یکی از اشتباهات بامزه من توی ویدیوسازی این بود که روز اول رفتم با یه دست گرفتم موبایلو و با دست دیگه کتاب آشپزی رو باز کردم، نتیجه شد یه فیلم لرزان از غذا که انگار داره زمین لرزه میاد! تازه صدام هم واضح نبود چون همزمان دارم دستور پخت رو میخونم و نفس نفس میزنم. حالا بعد از کلی فیلم خراب شده فهمیدم که حداقل یه سه پایه ارزون قیمت چقدر میتونه زندگی رو راحت کنه، همینطور ضبط صدا تو آشپزونه خالی یه عالمه تفاوت داره با زمانی که دارم سیب زمینی رو خرد میکنم. شاید این تجربه خنده دار بتونه به درد کسایی بخوره که مثل من عجولند!